A magyar közoktatási rendszer már hosszú évek, sőt évtizedek óta komoly problémákkal küzd. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a szomszédban zajló háború és a gazdasági nehézségek ellenére milyen mértékben tematizálta a hazai közbeszédet az iskolák és a pedagógusok helyzete a tavaszi választások óta eltelt időszakban.
Ugyanúgy, ahogy az ezekről a problémákról való beszéd szinte közhellyé vált az elmúlt években, hasonlóan közhelyesnek tűnik az a követendő példa, amit szakértőktől és laikusoktól is sokszor lehet hallani: a finn oktatási rendszer. Amit már annyira sokan említenek, mint egy jól működő, igazságosabb, jól felszerelt rendszert, hogy szinte felmerül az emberben a kérdés: igaz lehet-e mindez?
Stábunk ezért Finnország fővárosába, Helsinkibe utazott, ahol ellátogattunk egy külvárosi iskolába. Az intézmény igazgatója körbe vezetett bennünket az épületben, türelmesen válaszolt Marci minden kérdésére és megmutatta iskolája minden zegét-zugát.
A helyszínen ránk a legnagyobb hatást az elképesztően felszerelt gyakorlati termek tették, amik láttán az iskolás korból már jó pár éve kinőtt hangmérnökünk, Hajdú Szabolcs kikerekedett szemmel csak annyit kérdezett: “hol lehet itt beiratkozni?” Másik nagy kedvencünk pedig a dallamos “kotitalousluokka” nevű háztartástan terem volt, ahol főzni tanulnak a gyerekek. Ezek a termek nem csak ma, hanem már évtizedekkel ezelőtt is léteztek, és a vágónk, Songoro Laura által talált fotó alapján már akkor sem lehetett panasz a felszereltségükre.
Az igazgatónő mellett két tanárnővel is tudtunk beszélni, akik elmondták, hogy bár természetesen Finnországban is jelen vannak az általános problémák - kiégettség, nem kielégítő fizetések, áremelkedés stb. -, de az oktatási rendszer sok támogatást nyújt nekik - például továbbképzések formájában, illetve a segítségükre vannak tanári asszisztensek is -, valamint retorzióktól sem kell tartaniuk, ha esetleg sztrájkolásra adnák a fejüket. Legutóbb ilyen idén tavasszal történt: a pedagógusokkal szolidarítva együtt tüntetett velük a többi közalkalmazott (például tűzoltók és ápolók), az iskolák egy hétig zárva tartottak, a tanárok pedig megkapták a kért fizetésemelést.
Az iskolalátogatás után találkoztunk Li Anderssonnal, az ország oktatási miniszterével, akivel a finn Parlament épületében, a kormányülések termében beszélgettünk az aznapi plenáris ülés előtt.
A miniszter elmesélte az ország oktatási reformjának történetét és bemutatta azokat a konzenzusokat, amelyekben ma már minden politikai oldal egyetért, és amik a tartóoszlopai a rendszernek. Nem túl bonyolult dolgok, a legszebben talán a helyi oktatás egyik mottójával lehetne őket összefoglalni: "mahdollisuuksien tasa-arvo", angolul “equality in possibilities”, azaz “egyenlőség a lehetőségekben”
Az adás péntek este 6 órakor érkezik a Partizán Youtube-csatornájára, ne maradjatok le róla! Az oktatási miniszterrel készült teljes interjút pedig már elérhető a Patreon felületünkön, amennyiben előfizettek extra tartalmainkra.
Comments