Nemrég jelent meg Radics Peti influencer Fideszes vagy? című videója, ami már egy hete pörög és eddig közel félmillióan nézték meg. Sokaknak feltehetően nem újdonság, hogy a szinkronparódiái révén felkapott Radics politikai témájú videókat készít, de vajon miért nézik meg ennyien? És mivel politizálnak ezek a videók?
A legtöbb Radics-videóhoz hasonlóan ez is szinkronparódia: a Nem vénnek való vidék című film egy jelenetéhez mondott fel új szöveget a youtuber. Ironikusan beszél az ország politikai megosztottságáról, illetve az érzésről, amit a nyíltan felvállalt politikai vélemény okozhat az emberben. A Coen testvérek filmjének azt a jelenetét választotta Radics, amelyben a sorozatgyilkos pénzfeldobással dönt egy benzinkutas életéről. A fenyegetettség a paródiában új jelentést kap: felidézi azt a szorongást, amit a politikáról való beszélgetés során ma bárki érezhet.
Radicsnak korábban is voltak már politikai videói, pedig a legnagyobb hazai youtuberek általában nem vállalnak fel politikai véleményeket. Ő folyamatosan visszatér a témához, sőt a karakteréhez tartozik a társadalomkritika. Már hat éve is töltött fel orbános, putyinos paródiát, aztán 2020-ban egy újabb Orbánt kifigurázó videója ment nagyot (az mára három és fél millió megtekintésnél jár), de a 2022-es választások előtt pörgette fel igazán a témát a csatornáján. Akkor egy fiktív miniszterelnök-jelölt, Dr. Gyurbán Viktor Ferenc bőrébe bújt és a fő „üzenete” az volt, hogy „Orbán Viktor nem jó, de Gyurcsány Ferenc sem igazán jó”. Vagyis azt a csalódott hangot ütötte meg, amit az ország nagy része átérez. Nekem kicsit Krúbi munkásságát juttatja eszembe, akinek az Orbán, verd ki a Ferinek című dala hasonló pozícióból beszél a közéletről – csak szerintem szellemesebben.
Ez a mostani videó is alapvetően a mindenből kiábrándult hangulatot ragadja meg jól. Egyébként is jellemző a csatornájára, hogy az „általános emberi hülyeségre” rezonál, gondoljunk csak Az Ostobaság Határai vagy a Facebook-idióták című nagysikerű sorozataira. Ahogy Peti fogalmazott egy interjúban: „Igen, tényleg lehetnek ennyire hülyék az emberek, és szerintem még nem láttunk semmit.” Ez a kritikus, de inkább passzív, csalódott attitűd pedig láthatóan sokak számára otthonos érzés. A több milliós megtekintések azt mutatják, hogy rengeteg magyar (legalábbis, akik néznek YouTube-ot) egyetértenek azzal, hogy se az egyik szekértábor, se a másik. És, ha semmi remény nincsen a helyzet megváltoztatására, akkor legalább röhögjünk rajta. Radics Peti videói pedig ezt adják.
A múlt heti paródia olyasmivel foglalkozik, ami sokakat érint és releváns. Aknamezőre téved, aki politikáról akar beszélni a mindennapokban vagy a szeretteivel. A saját családomban is végignéztem, ahogyan a vacsoraasztal mellől kikoptak a közös politikai beszélgetések. Gondolom, ezzel nem vagyok egyedül. Tehát, ha Magyarország negyedik legnézettebb (929 ezer feliratkozó) youtubere rávilágít arra, hogy szinte lehetetlen értelmesen beszélgetni a közéletről ebben az országban, az fontos dolog. A népszerűsége pedig egyértelműen jelzi, hogy kettészakadt országban mindenki, minden nap érzi a politikai feszültséget.
A valódi vásárlói vélemények segítenek a vásárlóknak megbízható döntéseket hozni, mivel hiteles tapasztalatokat közvetítenek más felhasználóktól. Ezek a vélemények növelik a termékek és szolgáltatások iránti bizalmat, így fontosak a vásárlási folyamatban.